Production of adapted materials for students with visual impairments using 3D printing

Authors

  • Thales Flávio Santos de Camargos SEEDF
  • Bárbara Lira de Oliveira SEEDF
  • Giovanna Caldas Serpa SEEDF
  • Miguel Henrique Rodrigues de Lacerda SEEDF
  • Lucimar Domingos Moreira SEEDF
  • Marina Magalhães Teixeira SEEDF

Keywords:

3D Printing, Production of Didactic Materials, Accessibility, Visual Impairment

Abstract

Considering the right to education of students with some type of disability, curricular and physical space adjustments are necessary for the better intellectual, social, and personal development of these students. This research presents an analysis conducted in a public school in Paranoá, Distrito Federal, with the general objective of making learning in public schools more accessible to people with visual impairments. The project proposes pedagogical adaptations in braille using 3D printing. Interviews were used as tools for qualitative data collection to identify specific demands and develop pedagogical and accessibility resources that seeks to eliminate existing barriers and seeks to ensure the inclusion and autonomy of students. The construction of adapted materials and the promotion of accessibility for students with visual impairments prioritize teaching-learning and the rights to integral development, to education and civil rights of these students.

Author Biographies

Thales Flávio Santos de Camargos, SEEDF

Estudante egresso do atendimento da Sala de Recursos Específica de Altas Habilidades/Superdotação da Coordenação Regional de Ensino do Paranoá e Itapoã

Bárbara Lira de Oliveira, SEEDF

Estudante do Ensino Médio e egressa do atendimento da Sala de Recursos Específica de Altas Habilidades/Superdotação da Coordenação Regional de Ensino do Paranoá e Itapoã.

Giovanna Caldas Serpa, SEEDF

Estudante do Ensino Fundamental e da Sala de Recursos Específica de Altas Habilidades/Superdotação da Coordenação Regional de Ensino do Paranoá e Itapoã.

Miguel Henrique Rodrigues de Lacerda, SEEDF

Estudante do Ensino Médio e egresso do atendimento da Sala de Recursos Específica de Altas Habilidades/Superdotação da Coordenação Regional de Ensino do Paranoá e Itapoã.

Lucimar Domingos Moreira, SEEDF

Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade de Brasília, UnB (2000). Professora da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. Atua na Sala de Recursos Específica de Altas Habilidades/Superdotação na Área Acadêmica.

Marina Magalhães Teixeira, SEEDF

Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade de Brasília, UnB (2011). Professora da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. Atua na itinerância da Sala de Recursos Específica de Altas Habilidades/Superdotação.

Published

2024-10-31