Mediação de conflitos no contexto escolar: avaliando o impacto dos programas de mediação por pares e sua relação com a cultura de paz
Keywords:
Cultura de paz, Educação para a paz, Mediação de conflitosAbstract
Este artigo busca contribuir para o debate sobre a cultura de paz a partir da análise do impacto de programas de mediação por pares no contexto escolar. Para tanto, apresenta considerações teóricas sobre os conceitos de educação para a paz, cultura de paz e mediação por pares. Em seguida, apresenta e discute o artigo Conflict Resolution in Educational Settings: Assesing the impact of peer mediation programs, de Michael Van Slyck e Marilyn Stern. A quarta parte apresenta novos aspectos que devem ser considerados na instituição de políticas públicas e de pesquisas na área. A conclusão considera que há evidências de que a mediação por pares produz impactos positivos significativos na autoestima, no senso de valor e liderança de mediadores; diminui a violência no contexto escolar e melhora o clima disciplinar em geral, havendo necessidade de novas pesquisas com maior rigor metodológico e discussão sobre prevenção de delinquência e aplicação no sistema disciplinar quanto advertências, suspensões e expulsões de estudantes.
Palavras-chave: cultura de paz. educação para a paz. mediação de conflitos.
Conflict mediation in the school context: evaluating the impact of peer mediation programs and their relationship to the culture of peace
Abstract: This article seeks to contribute to the debate about the culture of peace by analyzing the impact of peer mediation programs in the school context. Therefore, it presents theoretical considerations on the concepts of peace education, culture of peace and peer mediation.
Next, it presents and discusses the article “Conflict Resolution in Educational Settings: Assesing the impact of peer mediation programs‟, by Michael Van Slyck and Marilyn Stern. The fourth part presents new aspects that should be considered in the institution of public policies and research in the area. The conclusion is that there is evidence that peer mediation produces significant positive impacts on self-esteem, on the sense of value and leadership of mediators; it reduces violence in the school context and improves the general disciplinary climate school. There is a need for new researchers with more methodological rigor and discussion on delinquency prevention and application in the disciplinary system regarding student warnings, suspensions and expulsions.
Keywords: peace culture. peace education. conflict mediation