Promoting the scientific publication by and for basic education: 10-year history of Com Censo Journal

Authors

Keywords:

Scientific journal., Com Censo Journal. , Basic Education.

Abstract

The Revista Com Censo (RCC), a scientific journal founded within the State Department of Education of the Federal District (SEEDF), celebrated its 10th anniversary in 2024 and has been fulfilling a significant scientific-pedagogical role due to its dedicated focus. RCC confirms its commitment to publishing in the Teaching and Education fields, encouraging and disseminating scientific and pedagogical work by teachers, and contributing to the strengthening of continuing education at SEEDF. In this context, the objective of this article was to analyze the journal’s data over its existence, mapping aspects that reveal a portrait of the publications, as well as the profile of the authors that contributed to RCC. To this end, a bibliometric survey of articles and reports published from 2014 to 2023 was conducted, and information related to the journal's metrics, the topics covered, and the profile of the researchers, such as institutional affiliation and gender, was monitored. This survey consists of a first layer of exploration of the Journal's metadata and should be improved in future research. The results show an increase over time in the number of submissions, publications, and topic diversity. The authorship profile revealed a majority of authors from the Federal District region, predominantly female, with affiliations beyond SEEDF. From a future perspective, there are challenges to overcome regarding the exploration of new technologies, an intersectional approach and the use of practices related to the principles of open science, aiming at disseminating knowledge in a more inclusive, democratic, and dynamic manner.

Author Biographies

Jaqueline Aparecida Barbosa, EAPE/SEEDF

Doutora em Educação pela FE/UFG, na linha de pesquisa "Cultura e Processos Educacionais", mestra em Educação pela FE/UFG, na linha de pesquisa "Educação, Trabalho e Movimentos Sociais", Especialista em Gestão de Políticas Públicas em Gênero e Raça pela FE/UnB (2014), Pedagoga pela FEUSP (2010) e Professora da Educação Básica pelo Governo do Distrito Federal desde 2011. Atualmente é Editora da Revista Com Censo.

Carolina Carrijo Arruda, EAPE/SEEDF

Bacharel e licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade de Brasília (UnB), mestra em Psicobiologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) na área de Psicologia Fisiológica. Professora de Biologia na Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF). Atualmente, é editora da Revista Com Censo e editora-chefe da Revista Com Censo Jovem na Subsecretaria de Formação Continuada dos Profissionais da Educação (EAPE/SEEDF).

Bárbara Carolina Vanderley Boaventura, EAPE/SEEDF

Mestre em Linguística pelo Instituto de Letras da Universidade de Brasília (2023). Graduada em Letras – Português (Bacharelado e Licenciatura) pela mesma universidade. Editora adjunta na Revista Com Censo e compõe o corpo editorial da Revista Com Censo Jovem.

Martha Lemos de Moraes, EAPE/SEEDF

Professora de Arte/Teatro na Secretaria de Educação do Distrito Federal desde 2014 e doutora em Pedagogias do Teatro pela ECA/USP. Desde 2020, atua como professora formadora na Subsecretaria de Formação Continuada para os Profissionais da Educação (EAPE/SEEDF).

Robson Santos Câmara Silva, EAPE/SEEDF

Doutor em Sociologia e mestre em Educação pela Universidade de Brasília (UnB), licenciado em Pedagogia pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Professor da Secretaria de Estado da Educação do Distrito Federal (SEEDF), atua como formador na Subsecretaria de Formação Continuada para os Profissionais da Educação (EAPE).

Raquel Oliveira Moreira, EAPE/SEEDF

Historiadora (UnB) e Pedagoga (UCB), com mestrado e doutorado em Ciência Política (UFF), ênfase em Políticas Públicas. Qualificada em gestão cultural pela Escola Nacional de Administração Pública (ENAP) e especialista em Marketing (ESPM) e Gerenciamento de Projetos-PMI (FGV). Temas
de pesquisa: educação e cultura; cidadania; direitos culturais; planejamento e gestão cultural; arte-educação; letramento científico; letramento racial. Atualmente é editora-chefe da Revista Censo

Published

2024-11-08