The social transformation of subjects through education: reflections and experiences in the school context

Authors

  • Analicélia Maria Gonçalves SEEDF e UnB
  • Luzirene do Rego Leite SEEDF

Keywords:

Education, Social Transformation, Autonomy, School

Abstract

This scientific article presents a bibliographical research on the social transformations of citizens caused by access to education. How these changes can occur and how important they are for the existence of each individual and the collective. Studies were analyzed from the perspective of renowned authors such as Paulo Freire, Stvan Mézaros, Moacir Gadotti, Edgar Morin, from the United Nations, the National Committee for Education in Human Rights, Currículo em Movimento, among others, with the aim of contributing for the influence of education on students' lives, exploring the importance of including subjects related to their experience, family relationships, personal growth, friendship and cognitive, professional and social independence, as well as presenting the influence of education for social and the promotion of autonomy from the perspective of a humanized, inclusive and equitable education. In addition to the practice of capitalist education, which is not transformative, which is not transformative from the point of view of the less favored classes, it seeks to present projects, methodologies and educational strategies developed around the world in search of improvements and positive results in the educational process.

Author Biographies

Analicélia Maria Gonçalves, SEEDF e UnB

Professora de Língua Portuguesa Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF) desde 2013; Graduada em Língua e Literatura pela Universidade Estadual de Goiás (UEG); Pós-graduada em Língua e literatura (UEG); Especialista em Educação Básica e Direitos Humanos na Perspectiva Internacional pela Universidade de Brasília (UnB); em Gestão e Orientação Educacional/FAMATEC e em Docência do Ensino Superiror/FAMATEC. Contato: analiceliamgoncalvesunbebdhi@gmail.com

Luzirene do Rego Leite, SEEDF

Doutora em Arte pela Universidade de Brasília (UnB); Mestre em Arte e Tecnologia (UnB); Especialista em Arte, Educação e Tecnologias Contemporâneas (UnB). Licenciada em Educação Artística com habilitação em Artes Cênicas pela Faculdade de Artes Dulcina de Moraes. Professora da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF) desde 1994. Pesquisadora no Grupo de Pesquisa Grupo de Estudos em Teatro do Oprimido (GESTO-UFBA). Atua nas áreas de Educação, Educação Ambiental, Arte-Educação, Pedagogia do Teatro, Formação de Professores, Teatro do Oprimido e Sustentabilidade, com ênfase em Pedagogia do Teatro em Rede e Educação a Distância (EAD). Contato: luzirene.rego@gmail.com

Published

2024-03-28