Educational technologies for art teaching at Brasilia´s pilot plan Escola Parque

Authors

Keywords:

Art Education. Art Teaching. Park School. New technologies. Brasilia Pilot Plan. Computer lab.

Abstract

This experience report presents two practices of art education experienced carried out at Park School 313/314 South, in Brasília´s pilot plan. Using a transdisciplinary way and approaching other disciplines transversally: Information Technology, Visual Arts, Portuguese Language, Literature, Geography and History. The projects were developed with students from the Elementary School, based on the SEEDF Curriculum in Motion. The project “Children's Dictionary: Brasília and its daily life” proposed the construction of a compendium of entries conceptualized textually and visually by the students. While the project “Art & Technology: artistic expression at Park School 313/314 South” provided the visual and artistic expression of students from the use of information and communication technologies - from the use of applications on computers to the use of mobiles. Both projects were carried out by education governamental department teachers working in Park Schools for more than 10 years. Such experiences can be replicated in other school units, safeguarding the singularities of each educational space.

Author Biographies

Simone Santos de Oliveira das Mercês, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal/ Universidade de Brasília

Professora da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF) onde atua como professora de Artes. Doutoranda em Artes Visuais pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade de Brasília (PPGAV/UnB). Mestre em Artes (PPGAV/UnB). Licenciada e Bacharel em Artes Plásticas (UnB). Pedagoga (IESB). Psicopedagoga (Unyleya). Coautora do livro BrasíliaX5: 50 anos de Artes Visuais em Brasília. Membro dos grupos de pesquisa GAEM e MEMAV ambos UnB/CNPq.

Cleber Cardoso Xavier, Secretaria de Educação do Distrito Federal

Professor da rede pública de ensino do Distrito Federal onde atualmente ministra aulas de Artes Visuais na Escola Parque 308 Sul. Licenciado em Dança (IFB), Matemática (UCB) e Informática (UCB). Mestrado e Doutorado em Arte pela Universidade de Brasília.  Artista visual e escritor residente e atuante em Brasília/DF. Coautor do livro BrasíliaX5: 50 anos de Artes Visuais em Brasília. Vice-líder do grupo de pesquisas MEMAV/UnB/CNPq desde 2018. Integra o GPeMC/UPM/CNPq desde 2021. Atuou como consultor para livros didáticos (MEC 2017, 2019, 2021). Editor da revista InComum do IFG. Representante do DF na FAEB desde 2018.

Published

2023-11-30