Pedagogical strategies in Flipped Learning in teacher education: a systematic review of Brazilian emergency remote teaching

Authors

Keywords:

Higher education, Teacher education, Flipped classroom, Covid-19 pandemic

Abstract

The study aimed to identify and analyze the pedagogical strategies used in Flipped Learning within experiences of initial teacher training during the context of emergency remote teaching (ERT) in Brazil. This was an exploratory research with a qualitative approach, carried out through a systematic literature review across the databases of Google Scholar, PBI USP, Redalyc, and SciELO, resulting in the inclusion of one article based on the adopted criteria. The analyses of pedagogical strategies implemented in each phase of Flipped Learning are presented, demonstrating alignment between the teaching experience and academic literature. However, certain concerns and gaps are raised concerning the teacher workload and students' lack of preparedness for the proposed approach. Ultimately, suggestions for future investigations are provided, along with limitations due to the insufficient number of publications for a broader analysis of the studied context.

Author Biographies

Achilles Alves de Oliveira, Universidade de Brasília (UnB)

Doutorando em Educação (UnB) e Mestre em Educação, Linguagem e Tecnologias (UEG). Professor de educação básica na Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Inovação em Educação, Tecnologias e Linguagens (Grupo Horizonte/UFSCar) e do Grupo de Pesquisas Interdisciplinares sobre Tecnologias e Educação (Ábaco/UnB).

Eniel do Espírito Santo, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)

Doutor em Educação, com pós-doutorado em Educação pela Flórida Christian University e pela Universidade Federal da Bahia. Mestre em Gestão Integrada de Organizações. Bacharel em Administração e Licenciado em Pedagogia. Professor adjunto na Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Docente no Programa de Pós-graduação em Educação Científica, Inclusão e Diversidade (PPGCID/UFRB) e Programa de Pós-graduação em Estudos Interdisciplinares sobre a Universidade (PPGEISU/UFBA).

Miguel Angel Garcia Bordas, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Doutor em Filosofia pela Universidad Complutense de Madrid, com pós-doutorado em Sociossemiótica na Universidade Autônoma de Barcelona. Graduação em Filosofia e Letras pela Universidad Central de Barcelona. Professor titular, aposentado da Universidade Federal da Bahia (UFBA), vinculado aos programas de Pos-graduação em Educação e o Doutorado Multi-institucional e Multidisciplinar em Difusão do Conhecimento.

Published

2023-11-30