"IT'S MAKE-BELIEVE LANGUAGE" REPORTS FROM A TEACHER, RESEARCHER, AND MOTHER ABOUT PLAY

Authors

Keywords:

Play. Human development. Infancy.

Abstract

The present experience report aims to point out reflections about playing, understanding it as an essential activity for the development of children. The methodological path chosen was based on qualitative research in which, under the epistemological lens of the historical-cultural perspective, mainly through the assumptions of Lev Semionovitch Vygotsky, his collaborators and contemporary authors, analyses were produced about the episodes described in this work. Understanding that one of the milestones of contemporary society is the existence of several roles that are exercised by women in different spaces they occupy, we sought to establish a professional, academic, and personal relationship with the theme by observing different aspects of play from the knowledge acquired from experiences in the school of childhood, studies in the academic field, and motherhood, thus attributing meaning in the trajectory of a teacher, researcher, and mother. The results point to the importance of play in childhood and the appreciation of this activity in the promotion of child development, especially in the school context.

Author Biographies

Regina Jodely Rodrigues Campos Aguiar, Universidade de Brasília

Regina Jodely Rodrigues Campos Aguiar é graduada em Letras e Pedagogia; mestra e doutoranda em Psicologia do Desenvolvimento e Escolar (PGPDE – UnB), especialista em Educação em e para Direitos Humanos na Diversidade Cultural (UnB) e em Educação Infantil na Perspectiva Histórico-Cultural (Faculdade de Tecnologia de Palmas). Professora de Educação Básica da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF) e integrante do Fórum de Educação Infantil do Distrito Federal (FEIDF). Lattes: http://lattes.cnpq.br/2583651235758. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-4622-5649. Contato: regina.jodely@gmail.com

Lúcia Helena Cavasin Zabotto Pulino, Universidade de Brasília

Professora Associada do Departamento de Psicologia Escolar e do Desenvolvimento, do Instituto de Psicologia da Universidade de Brasília, integra o Programa de Pós-Graduação em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento (PGPDE/IP/UnB) e o Programa de Pós- Graduação em Direitos Humanos e Cidadania (CEAM/UnB). Graduada em Psicologia pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas de Ribeirão Preto (USP) ; Mestre em Lógica e Filosofia da Ciência e Doutora em Filosofia pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Fez pós-doutorado em Filosofia pela Universidade de PARIS 8 e Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ). Desenvolve atividades de ensino, pesquisa e extensão em Processos de desenvolvimento humano, Filosofia da Psicologia, Psicologia, Educação e Processos de subjetivação, Psicologia Política e Direitos Humanos.

Published

2023-05-31