Representations on the teaching of Physical Education in Early Childhood Education: reflections on the discourse of teachers working in a female reserve area

Authors

  • Matheus Furtado Matos Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro
  • Fabiano Pries Devide Universidade Federal Fluminense https://orcid.org/0000-0001-5878-9786
  • Rodrigo Lema Del Rio Martins Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Keywords:

Physical education; Child education; Teaching; Gender.

Abstract

objective of this article was to analyze the social representations of Physical Education teachers, focusing on how teaching in public units of Early Childhood Education in Rio de Janeiro/RJ is crossed by gender, and its possible impacts on the teaching-learning processes. For this, we adopted a descriptive-interpretive research, with a qualitative approach, using a structured questionnaire, answered by 11 teachers. The critical examination of the data was carried out through Content Analysis in dialogue with the literature on Gender Studies related to teaching in general and about Physical Education in Early Childhood Education. The results indicate that the social representations of gender that crosses the male teaching of Physical Education in Early Childhood Education is complex, with different understandings, such as: the way to communicate with children; the supposed natural aptitude for some teaching contents of a rhythmic-expressive nature; the utilitarian view of other professionals on the relationship of the male figure in compensating for the absence of the father figure; the reinforcement of social gender roles that associate childcare with women; as well as the mistrust about male teachers being able to participate in this care for children's bodies and their education.

Author Biographies

Matheus Furtado Matos, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Estudante de Licenciatura em Educação Física na Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Memrbo do Grupo de Pesquisa em Docência na Educação Física (GPDEF). Bolsista de Iniciação Científica pelo CNPq entre 2020-2021.

Fabiano Pries Devide, Universidade Federal Fluminense

Professor Associado III do curso de Licenciatura em Educação Física da Universidade Federal Fluminense (UFF), onde lidera o Grupo de Pesquisa em Relações de Gênero na Educação Física (GREGEF-CNPq). Coordenador do Grupo de Trabaho Temático Gênero do Colégio Brasileiro do Ciências do Esporte (CBCE). 

Rodrigo Lema Del Rio Martins, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Professor Adjunto da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), lecionando no curso de graduação em Educação Física, no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEduc) e no Programa de Pós-Graduação em Educação Física em Rede Nacional (PROEF).

Membro da Direção Nacional do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (CBCE). Vice-líder do Núcleo de Aprendizagens com as Infâncias e seus Fazeres (NAIF) e Líder do Grupo de Pesquisa em Docência na Educação Física (GPDEF). 

Published

2023-05-31