Marielle Franco's legacy in the classroom

Authors

  • Marina Morenna Alves de Figueiredo SEEDF
  • Antônio Fernando Alves Ferreira EMMP/SEEDF
  • Adílio Souza dos Santos EMMP/SEEDF
  • Roberto Távora EMMP/SEEDF

Keywords:

Marielle Franco, Human rights, Citizenship

Abstract

This experience report highlights the importance of discussing the life and work of Marielle Franco in the classroom. A councilwoman from the state of Rio de Janeiro who was brutally murdered, she was fighting for equal rights, against the peripheral violence that kills young black people every day and against corruption, especially state corruption. In this sense, studying Marielle's struggle provides an opportunity to debate and understand human rights, citizenship and ethics. The locus of the work was the Meninos e Meninas do Parque School (EMMP), which serves the socially vulnerable. To this end, dynamics were carried out, including reading circles, exercises and the production of texts and poetry for a panel.

Author Biographies

Marina Morenna Alves de Figueiredo, SEEDF

Professora na Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. Mestre em Geografia pela Universidade Federal da Bahia. Especialista em Gestão de Políticas Públicas em Gênero e Raça pela Universidade de Brasília.

Antônio Fernando Alves Ferreira, EMMP/SEEDF

Estudante do 3º segmento da Educação de Jovens e Adultos na Escola Meninos e Meninas do Parque, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal.

Adílio Souza dos Santos, EMMP/SEEDF

Estudante do 3º segmento da Educação de Jovens e Adultos na Escola Meninos e Meninas do Parque, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal.

Roberto Távora, EMMP/SEEDF

Estudante do 3º segmento da Educação de Jovens e Adultos na Escola Meninos e Meninas do Parque, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal.

Published

2024-10-31