O ideal martiniano de uma educação contra-hegemônica

Authors

  • Karine Rocha Lemes Silva SEEDF/ UNB

Keywords:

educação, política, direito

Abstract

José Marti foi umas das figuras mais influentes no campo da reflexão e da construção de uma proposta educacional contra-hegemônica na América latina. Sua história até hoje é referência para o Estado cubano e se edifica em meio à revolução nesse país. Ele conta com a observação de diversos modelos educativos por onde passou e trabalhou, muitas vezes como educador. Sua experiência permite construir um modelo de educação de excelência inspirado no ideal revolucionário comunista e adaptado para a condição em que se encontrava seu país. A forma como a revolução educacional e social se desenvolveu no seio da revolução política permitiu que se construísse um modelo coeso de qualidade admirável e inquestionável, referência até os dias atuais para toda América Latina e Caribe. Conhecer a herança martiniana contribui de forma positiva para pensar a educação em termos de direito universal e conquista possível.

Palavras-Chave: Educação. Política. Direito.

Martin's ideal of a counter-hegemonic education

Abstract: José Marti was one of the most influential figures in the field of reflection and the construction of a counter-hegemonic educational proposal in Latin America. Its history to this day is a reference for the Cuban State and is built amidst the revolution in that country. He relies on the observation of various educational models where he has been and worked, often as an educator. His experience allows him to build an educational model of excellence inspired by the communist revolutionary ideal and adapted to the conditions in which his country found itself. The way in which the educational and social revolution developed within the political revolution allowed for the construction of a cohesive model of admirable and unquestionable quality, a reference to the present day for all of Latin America and the Caribbean. Knowing Martin's heritage contributes positively to thinking about education in terms of a universal right and possible achievement.

Keywords: Education. Policy. Right.

Published

2019-03-22