Do we use the Individualized Educational Plan in the Secretaria de Educação do Distrito Federal?

Authors

  • Joanna de Paoli Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF)
  • Glaucileanderson Machado Palma Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF)
  • Loyane Guedes Santos Lima Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF)
  • Divaneide Lira Lima Paixão EAPE - Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF)
  • Yesmin Correia Dias EAPE - Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF)
  • Juarez Oliveira Sampaio Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF)

Keywords:

Autism, Special Education, Inclusion, Currículo em Movimento

Abstract

This text presents a documentary analysis of the main forms of the Secretariat of State for Education of the Federal District (SEEDF) related to the pedagogical monitoring of Special Education students in regular classrooms. The documents analyzed include the Educational Assessment and Intervention Report, the Case Study, the Specialized Educational Service Plan, and the Curricular Adjustments Form. These were compared with each other and with the Case Study and the Individualized Educational Plan (PEI), present in two versions of the Specific Guidelines for the Assistance of Students with Autism Spectrum Disorder, of the National Education Council. In the SEEDF, the absence of a document with the name PEI, widely cited in legislation, can generate conflicts, such as the lack of understanding that we have a document with the same purpose, the Curricular Adjustments Form, especially in conjunction with the other documents. The SEEDF was assertive in avoiding associations with terms that, historically, were closely aligned with the medical model of disability. However, this situation may also impact national research that is unaware of the particularities of SEEDF, leading to the disregard of our pedagogical work from an inclusive perspective. More than changing nomenclature or creating new documents, it is essential to evaluate the objective conditions of pedagogical work, such as the computerization of student data. Inclusion requires less bureaucratic processes and strategies that promote a broad understanding of Special Education students, in addition to a dynamic dialogue between the professionals involved.

Author Biographies

Joanna de Paoli, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF)

Professora da SEE-DF, Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências (PPGEduC-UnB) e membro do Círculo Vigotskiano - Grupo de Estudos em Teoria Histórico-Cultural (UnB). Psicomotricista que atua em intervenções com crianças e jovens com autismo.

Glaucileanderson Machado Palma , Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF)

Licenciado em Matemática pela Universidade Estadual de Goiás, com especialização em Gestão e Orientação Educacional pela Faculdade de Tecnologia Equipe Darwin. Atua atualmente na Vínculo institucional: Secretaria de Educação do Distrito Federal (SEEDF)E-mail: glaucileanderson@gmail.com. Lattes: http://lattes.cnpq.br/6103764648499074 

 

Loyane Guedes Santos Lima, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF)

Doutoranda em Educação e mestre em Educação pela UnB. Psicopedagoga e Especialista em Transtornos Funcionais Específicos, Dificuldades de Aprendizagem e Educação Infantil na Perspectiva da Teoria Histórico Cultural. Membra do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Formação e Atuação de Professores/Pedagogos – CNPQ/UnB e do /Circulo Vigotskiano. Atua na  Secretaria de Educação do Distrito Federal (SEEDF). E-mail: professora.loyane@gmail.com.  Lattes: http://lattes.cnpq.br/2680742900596842 

Divaneide Lira Lima Paixão, EAPE - Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF)

Doutora em Psicologia, Mestre em Psicologia, Psicopedaga e Pedagoga. Formadora do Núcleo de Pesquisa e Formação Continuada dos profissionais da Educação da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (EAPE-SEEDF), na área de inclusão educacional.   E-mail: divaneide.paixao@se.df.gov.br. Lattes: https://lattes.cnpq.br/4172854874302524

 

Yesmin Correia Dias, EAPE - Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF)

Mestre em Educação e graduada em Pedagogia pela Faculdade de Educação da Universidade de Brasília (FE-UnB). Especialista em Psicopedagogia. Atualmente é formadora-pesquisadora na Escola de Formação Continuada (EAPE-SEEDF) com foco na Atuação da Pedagoga na Equipe Especializada de Apoio à Aprendizagem (EEAA). E-mail yesmindias@gmail.com . Lattes: http://lattes.cnpq.br/4978091713164332 

Juarez Oliveira Sampaio, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF)

Doutor e Mestre em Educação Física pelo Programa de Pós-graduação da Faculdade de Educação Física da Universidade de Brasília (FEF-UnB).  Foi formador-pesquisador na Escola de Formação Continuada (EAPE-SEEDF), entre 2020 e 2024. Professor aposentado da SEEDF e Orientador credenciado no Mestrado Profissional  em Educação Física (PROEF-UnB). Membro do Laboratório de Pesquisa e Formação Sociocrítica em Educação Física, Esporte e Lazer (AVANTE-UnB). E-mail: juasampa@gmail.com . Lattes: http://lattes.cnpq.br/1301932022668124 

Published

2025-04-07