Teaching portuguese: didactic strategies and active methodology for teaching verbal concordance

Authors

  • Yasmin de Oliveira Brito Universidade de Brasília (UnB)
  • Rhebeca Diniz Cabral Universidade de Brasília (UnB)
  • Viviane Cristina Vieira Universidade de Brasília (UnB)

Keywords:

Portuguese Language, High School, Active methodology, Game, Verbal concordance

Abstract

The purpose of this article is to present, discuss and analyze the case study of the Portuguese language classes applied to verbal concordance, using an active methodology, at the Elefante Branco High School (CEMEB),  public school in Federal District, in two 3rd grade classes. Thus, we will present and argue how was planned and implemented the knowledge topic of verbal concordance, through active-reflective methodologies conceived by Pilati (2024) and Ramalho (2012), with the elaboration of a game in deck format: the Verbal Concordance Deck in the Construction of Meanings. In this way, it is worth highlighting how this proposal can inspire strategies in the classroom to think about new pedagogical practices, with the aim of improving the teaching and learning of Portuguese as a mother language in Brazil. Therefore, there is an invitation for further research in order to contribute to Brazilian education.

Author Biographies

Rhebeca Diniz Cabral, Universidade de Brasília (UnB)

Graduanda do curso de Letras – Língua Portuguesa e Respectiva Literatura na Universidade de Brasília (UnB).

Viviane Cristina Vieira, Universidade de Brasília (UnB)

Professora Associada do Depto. de Linguística, Português e Línguas Clássicas, Instituto de Letras da Universidade de Brasília (UnB). Coordenadora substituta do Pós-Graduação em Linguística (PPGL-UnB). Orientadora de Mestrado e de Doutorado do Programa de Pós-Graduação em Linguística (PPGL-UnB). Editora do periódico Cadernos de Linguagem e Sociedade desde 2017. Foi Chefe do Dep. de Linguística, Português e Línguas Clássicas do Instituto de Letras da UnB na gestão 2014-2016. Doutora e Mestra em Linguística-Linguagem e Sociedade pela UnB com Pós-doutorado pelo Programa de Estudos Pós-graduados em Língua Portuguesa da PUC-SP. Membro da Associação Latino-Americana de Estudos do Discurso (ALED) e do Núcleo de Estudos de Linguagem e Sociedade (NELiS-UnB), do qual foi Vice-coordenadora de 2012-2022. Vice-líder do Grupo de pesquisa Laboratório de Estudos Críticos do Discurso (LabEC-UnB/CNPq). Na Pós-Graduação, desenvolve o projeto de pesquisa Discurso e sistema colonial-moderno de gênero: letramentos críticos, vinculado à linha Discurso e recursos sociossemióticos em perspectiva crítica. Na Graduação, desenvolve desde 2011 o projeto de ensino, pesquisa e extensão Leitura crítica e escrita para a universidade. Autora do livro "Análise de discurso (para a) crítica: o texto como material de pesquisa" (Vieira, Viviane e Resende, Viviane de M. 2ed. Campinas: Pontes, 2016), e de publicações nacionais e internacionais.

Published

2025-04-07