O papel da coordenação pedagógica na educação básica: relatos de coordenadores em processo de formação continuada

Authors

  • Julio César da Silva SEEDF
  • Darine Araújo Assunção Damasceno SEEDF
  • Mayara Franca SEEDF

Keywords:

Coordenação pedagógica, formação continuada, Memoriais, Desenvolvimento profissional, Práticas educativas.

Abstract

Pedagogical coordinators play a crucial role in promoting teaching quality and developing educational practices in basic education schools. Their duties range from pedagogical guidance to ongoing teacher training and liaison between the different school sectors. Continuing training for these professionals is essential in order to improve their skills and strengthen their work in educational institutions. The main aim of this report is to train pedagogical coordinators through ongoing training that integrates teaching, assessment and school management strategies. The aim is to promote a culture of planning, encouraging collaboration between professionals and the prospecting of strategies that strengthen professional performance. It also highlights the importance of ongoing training, showing how this practice can improve coordinators' skills and practices. Using Descriptive Memos as methodological tools, coordinators reflect on their experiences, identify areas for improvement and point out achievements. They allow for a continuous and collaborative evaluation of the impact of the coordinators' practices on the school environment. The main issue addressed is the challenge of integrating theory and practice in the professional development of pedagogical coordinators. The report emphasizes the importance of self-reflection and the development of critical skills to face the complexities of the educational context. Finally, continuing education and the memorials are essential for the development of coordinators, promoting a cycle of continuous learning that benefits the entire school community.

Author Biographies

Julio César da Silva, SEEDF

Possui graduação em Filosofia pela Universidade Federal de Goiás, Licenciatura e Bacharelado (1999 - 2003) e Mestrado em Filosofia pela mesma Instituição de Ensino (2005 - 2007). Desde 2004 leciona Filosofia de Ensino Médio na Secretaria de Educação do Distrito Federal - SEEDF. É formador na Subsecretaria de Formação Continuada EAPE/SEEDF, atuando com formação para coordenadores, metodologias ativas e gestão de projetos. É líder do Observatório do Currículo da Educação Básica do Distrito Federal. Contato:  juliocesar@edu.se.df.gov.br

 

Darine Araújo Assunção Damasceno, SEEDF

Graduada  em Licenciatura Letras Português/ Espanhol (2005-2009) pela Faculdade Michelangelo, graduada em Pedagogia (2019) pela Faculdade Unifael e especialização em Psicopedagogia com ênfase em Neurociência pela Faculdade Projeção (2020-2021). Atua como professora de educação básica na Secretaria de Educação do Distrito Federal desde 2022, atualmente como coordenadora pedagógica do Ensino Médio. Contato: darine.damasceno@edu.se.df.gov.br

 

Mayara Franca, SEEDF

Licenciada e bacharel em Filosofia pela Universidade de Brasília E mestre em Filosofia na área de Estética na Universidade de Salamanca, Espanha. Suas áreas de pesquisa dentro da graduação circundaram a Estética, Filosofia da Arte, Ética e Política. É docente efetiva com dedicação exclusiva de Filosofia junto à Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal - SEE-DF desde 2013. Possui experiência em filosofia atuando como docente em nível médio e como pesquisadora. Atualmente como coordenadora pedagógica do Ensino Médio. Contato: mapinklexinha@hotmail.com

 

Published

2024-11-08