Evolution of children in initial literacy block after tier 1 of RTI (remote/hybrid) during COVID-19 pandemic

Authors

  • Lídia Silva Saldanha Universidade de Brasília
  • Joice Carrilho Fernandes Universidade de Brasília (UnB)
  • Greicyane Marcos de Castro Universidade de Brasília (UnB)
  • Letícia Corrêa Celeste Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Vanessa de Oliveira Martins-Reis Universidade de São Paulo (USP)

Keywords:

educational speech therapy, response to intervention, RTI, COVID-19, literacy

Abstract

The purpose of this article is to verify the evolution of children in the 2nd grade of elementary school in a public school in the Administrative Region of Ceilândia-DF after the implementation of tier 1 of RTI (remote/hybrid) during the COVID-19 pandemic. This is a longitudinal prospective and analytical study, that 66 schoolchildren and five teachers from the 2nd grade of Elementary School were selected. Students were submitted to the Protocol for Early Identification of Reading Problems-IPPL before and after the application of the Phonological Intervention Program for Remote/Hybrid Teaching (PRIF-RH) for 12 weeks. It was observed that most children have improved in IPPL activities and have became suitable after the intervention. In addition, the worse child's initial performance was, better was child's gain. Results demonstrate that the remote/hybrid intervention was efficient and helped to improve children's performance.

Author Biographies

Lídia Silva Saldanha, Universidade de Brasília

Lídia Silva Saldanha has a degree in Speech Therapy – UnB (2022), a degree in Mathematics – Universidade Paulista (2022); specialist in institutional and clinical Psychopedagogy – Centro Universitário União das Américas Descomplica (2023).

 

Joice Carrilho Fernandes, Universidade de Brasília (UnB)

Bacharela em Fonoaudiologia – UnB (2022); formada em Gestão Pública – UniProjeção (2019); especialista em Direito Constitucional, Administrativo e Tributário – Faculdade Focus (2023). Contato: fono.joicecarrilho@gmail.com  

Greicyane Marcos de Castro, Universidade de Brasília (UnB)

Mestra em Ciências da Reabilitação – UnB (2022). Graduada em Fonoaudiologia - Centro Universitário Planalto do Distrito Federal (2018). Contato: greicyanefono@gmail.com 

Letícia Corrêa Celeste, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Pós-doutora pela Université Paris Diderôt. Doutora e mestra em Estudos Linguísticos – UFMG. Graduada em Fonoaudiologia – UFMG. Atualmente é professora adjunta do curso de graduação em Fonoaudiologia da UnB e docente da Pós-Graduação em Ciências da Reabilitação da UnB. Contato: leticiaceleste@unb.br 

Vanessa de Oliveira Martins-Reis, Universidade de São Paulo (USP)

Doutora em Linguística - USP (2007) e graduada em Fonoaudiologia - Universidade de São Paulo (2002). Atualmente é Professora Associada do Curso de Fonoaudiologia da UnB e docente da Pós-Graduação em Ciências da Reabilitação da UnB. Contato: vomartins@unb.br  

Published

2025-06-01