Innovative practices in the Secretary of State and Education of the Federal District

Authors

  • Alessandra Valéria de Paula Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF) http://orcid.org/0000-0003-0061-4355
  • Kisy Gonçalves de Oliveira Universidade de Brasília (UnB) /Secretaria de Estado Educação do Distrito Federal (SEEDF)
  • Suzana Régia Oliveira Barbosa Silva Universidade de Brasília (UnB)/ Secretaria de Estado Educação do Distrito Federal (SEEDF) https://orcid.org/0009-0002-3296-662X
  • Liliane Campos Machado Universidade de Brasília (UnB)

Keywords:

Educational Innovation. CIL. Park-Schools. Extended Journey. Pedagogical and social transformations.

Abstract

The main objective of this article is to revisit the concept of educational innovation over the lens of Zabalza (2014); Garcia (1980) and through three public actions that enabled pedagogical and social transformations in the Federal District. The first one is the creation of the Interschool Language Centers – CILs, a bottom-up action, proposed and vitalized by a teacher attentive to the demands of the school community, which makes this unit of the Federation a reference in foreign language teaching. – LE. The second is the opening of Park Schools - EPAR, an educational model conceived by Anísio Teixeira that proposed a differentiated, quality education involving all aspects of human development. The third is the institution of the Extended Journey in the Federal District as one of the integral means of valuing teachers. This practice differs from other capitals due to its organization format of the teacher's workload. This action benefits the pedagogical activity, substantially impacting the improvement of teaching working conditions and the quality of student learning. Throughout the article, we approach the history; advances, and setbacks; the conception of education; the elements that characterize educational innovation; and the potential of these public policies.

Keywords: Educational Innovation. CIL. Park-Schools. Extended Journey. Pedagogical and social transformations.

Author Biographies

Alessandra Valéria de Paula, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF)

Graduada em Letras Português/Inglês pelo Centro Universitário de Brasília - UniCEUB e mestra em Educação pela Universidade de Brasília - UnB. Professora da Secretaria de Educação do Distrito Federal com atuação em Centro de Línguas e em Sala de Recursos. Membra do grupo de pesquisa (CNPq) Currículo e Processo Formativo: inovação e interdisciplinaridade

Kisy Gonçalves de Oliveira , Universidade de Brasília (UnB) /Secretaria de Estado Educação do Distrito Federal (SEEDF)

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGE, Faculdade de Educação – UNB, Graduada em Letras e Pedagogia, Professora da Educação Básica, na Secretaria de Estado e Educação do Distrito Federal.  Contato: kisyoliveira@gmail.com

Suzana Régia Oliveira Barbosa Silva , Universidade de Brasília (UnB)/ Secretaria de Estado Educação do Distrito Federal (SEEDF)

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGE, Faculdade de Educação – UNB, Graduada em Pedagogia, Pedagoga Orientadora Educacional da Educação Básica, na Secretaria de Estado e Educação do Distrito Federal. Contato: suzanaregia17260@gmail.com

Liliane Campos Machado , Universidade de Brasília (UnB)

Pós-doutora em Educação pela UnB. Atualmente é professora adjunta III, diretora da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília e Conselheira na Câmara de Educação Profissional e Tecnológica – CEPT do Conselho de Educação do Distrito Federal. Contato: lcmpedagogia@yahoo.com.br

Published

2025-04-07