Explorando o potencial educacional das tecnologias digitais e IA: um guia abrangente para compreender, utilizar e criar com o ChatGPT

Authors

  • Ricardo Lima Praciano de Sousa SEEDF
  • Carla Oliveira Santos UNICID

Keywords:

Artificial Intelligence. Education and Technology. Academic writing. ChatGPT.

Abstract

This paper is a critical reflection on the use of Generative Artificial Intelligence tools as a support for writing. The main question to be answered is whether AI systems, such as ChatGPT, can be unconditional allies in the writing process, especially academic writing. The scenario considered is that of researchers who wish to write academic and scientific texts, with a special focus on Artificial Intelligence in education. Two perspectives are presented, technological and educational, with a view to a critical analysis of the possibilities offered. It was identified that tools, such as ChatGPT, can be good allies as co-support mechanisms for production, favoring construction strategies, however, they still do not provide credible foundations for a really effective production, however these failures may be temporary and require supervision and follow-up by the original author.

Author Biographies

Ricardo Lima Praciano de Sousa, SEEDF

Mestre em Educação pela UnB. Especialista em Educação a Distância, Licenciado em Educação Profissional, Bacharel em Ciência da Computação. Tutor, Professor, Coordenador Adjunto, Coordenador IES. Professor na Educação Profissional. Atuação nas áreas de Educação, com ênfase em Tecnologia Educacional e Formação continuada de docentes. Professor na SEEDF, atuando com formação continuada de professores no uso de tecnologias educacionais. Lattes: http://lattes.cnpq.br/2151401320555664.

Carla Oliveira Santos, UNICID

Mestre em Ciências Humanas e Sociais pela Universidade Federal do ABC. Especialista em Inteligência Artificial, pela PUC-Minas. MBA em Gestão de Projetos e Processos, pelo Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza. Bacharel em Ciência da Computação pela FASP e Tecnóloga pela Fatec-SP. Programadora de Sistemas de Informação, na CAS Tecnologia e Professora de Ensino Superior, no Departamento de Ciência da Computação, da Unicid. Lattes: http://lattes.cnpq.br/7285271164376586.

Published

2024-05-31