Pedagogical Guidelines: an analysis of the aspects that affect Pedagogy and Psychology

Authors

Keywords:

Specialized Learning Support Team, Pedagogical Guidelines, Pedagogy, Psychology

Abstract

This article seeks to provide readers with a critical discussion of the Pedagogical Guidelines (OP) (Distrito Federal, 1992; 1994a; 1994b; 2006; 2010), official documents from the State Department of Education of the Federal District (SEEDF) that establishes the technical and pedagogical guidelines for the work of professionals who make up the Specialized Learning Support Service (SEAA), in aspects that affect Pedagogy and Psychology. Methodologically, this is a qualitative study based on bibliographic and documentary research. Guided by the law of transforming quantity into quality (Engels, 1976), we captured the following preliminary result: Pedagogy is subsumed under Psychology in the documents that gave rise to the service and in those that reformulated it at different historical moments. This observed fragility can prevent pedagogues from conceiving, from Pedagogy itself, from the pedagogical field, the responses that they are called upon to elaborate in the face of support concessions. At the end of the text, a model of action is presented that the pedagogue can adopt to support the work in the Specialized Learning Support Team (EEAA), in line with the perspective of historical-critical pedagogy.

Author Biographies

Rodrigo Rodrigues de Oliveira, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Gestão, Educação e Tecnologias da Universidade Estadual de Goiás (UEG). Especialista em Educação na Diversidade e Cidadania pela Universidade de Brasília (UnB), em Educação em e para os Direitos Humanos no Contexto da Diversidade Cultural (UnB), em História e Cultura Afro-brasileira e Africana pela Faculdade de História da Universidade Federal de Goiás (UFG) e em Planejamento, Implementação e Gestão de Educação a Distância pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Graduado em Pedagogia pela Universidade Branco Castelo (UCB). Membro do Grupo de Estudos em Formação de Professores e Interdisciplinaridade (GEFOPI). Professor de Educação Básica da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal.

Andréa Kochhann, Universidade Estadual de Goiás

Pós-Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO). Doutora em Educação pela Universidade de Brasília (UnB). Mestre em Educação pela PUC-GO. Especialista em Docência Universitária pela Universidade Estadual de Goiás (UEG). Pedagoga pela UEG. Docente da Universidade Estadual de Goiás (UEG). 

Published

2024-11-30